outsider
Bohater Bractwa
Dołączył: 05 Gru 2007
Posty: 83
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Kraków
|
Wysłany: Pon 18:11, 07 Sty 2008 Temat postu: Historia Popingu |
|
|
ELECTRIC BOOGIE (POPPING)
Electric Boogie tak jak Locking narodziło się w Los Angeles (sic!)- jego podstawy opracowała uliczna grupa ELECTRIC BOOGALOO. Oba style istniały długo przed NY- breakiem. Ale właśnie podczas tzw. ery Breakdance’u b-boys zaadoptowali „poppin’ & lockin’” i na swój sposób wykręcili je, włożyli w nie więcej funku, tak, że ostateczny „produkt” różnił się od sztucznego, pierwotnego LA-streetdance. Jak twierdzi Mr. Wiggles- odtąd zamiast Popping zaczęto używać terminu Electric Boogie. Dzisiaj, tzw. Breakdance składa się z Breakin’ Poppin’ & Lockin’.
Tym, co zainspirowało czarne dzieciaki z Los Angeles do położenia podwalin pod przyszłe Boogaloo, były stare, telewizyjne filmy science fiction z wczesnych lat ‘60tych jak „Lost in Space”. Naśladując ruchy aktorów grających roboty, stworzyli „taniec” THE ROBOT. Mimo późniejszych teorii, to nie mimowie byli inspiracją- w tamtych czasach mało się ich widziało na ulicach LA i w telewizji. Oczywiście pantomima pomogła później w rozwijaniu i dopracowywaniu the Robot. Wrażenie sztuczności i klimat futuryzmu mocno oddziałowywał na ubogą młodzierz z Inner-city, była to dla nich ucieczka do świata, gdzie wszystko jest doskonałe i proste, a takrze ucieczka od nudów i przygnębiającej atmosfery Śródmieścia. „Hydrauliczne” ruchy robota tańczącego w rytm muzyki zauważamy już w „The Goodfoot”- funkowym klasyku Jamesa Browna z ‘68 roku (polecam!). LA możemy więc postawić obok Nowego Jorku w rankingu głównych miast streetdance’u. W czasie, gdy w NY powoli rodził się Break (‘72- ’76), Locking i the Robot zdobywały popularność w południowej Kalifornii. W 1972\’73 w małym miasteczku Fresco, CA, pewne czarne rodzeństwo stworzyło coś nowego, choć na podstawach the Robot. PISTOL PETE (później zagrał w „Breaking” i wstąpił do Lockers’ów) i jego bracia wynaleźli styl, który nazwali...THE POPPING. Zawierał w sobie elementy Locking’u, Robota i pantomimy. Jednak zamiast szaleńczo się miotać (Locking), czy wykonywać ruchy przesadnie sztuczne i hydrauliczne (the Robot), bracia zaczęli „przepuszczać niewidzialną energię przez nadgarstki, łokcie, ramiona, szyję i w końcu przez wszystkie pozostałe części ciała”. Chodzi oczywiście o FALĘ- the Wave. W pewnym sensie, Popping to pantomima podłączona do kontaktu. Nowy styl zyskał sławę w San Francisco jeszcze zanim uderzył w Los Angeles. Ale kiedy już uderzył, od razu załapał się do pierwszego filmu o kulturze ulicy- „SOUL TRAIN”. W Pociągu Duszy Popping i Locking dotarły do NY. Cziekawe, że mimo podziałów na East i West, style NY i LA istnieją obok siebie w ramach Breakdance’u. Może na zasadzie kontrastu? ELECTRIC BOOGIE jest stale pod kontrolą tańczącego, podczas gdy Break pozwala na więcej szaleństwa, tancerz próbuje pokonać grawitację Oba style mają ten sam cel- wyłonić najlepszego w bitwach: "If my breaker cant beat you, my boogie can". Szkoda tylko, że Electric Boogie straciło ostatnio na popularności, mniej go widzimy na bitwach i teledyskach.
Post został pochwalony 0 razy
|
|